Saturday, December 18, 2010

PASZTECIKI Z KAPUSTĄ I GRZYBAMI / Z MIĘSEM

W tym roku na Wigilę jakoś nie chciało mi się dłubać uszek, więc jako dodatek do barszczu zrobiłam paszteciki.

Składniki na ok. 30 pasztecików:

Ciasto
:
  • 0,5 kg mąki
  • 1 opakowanie suchych drożdży
  • 2 łyżeczki cukru
  • 1-2 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 180 ml mleka
  • 150 g masła
  • 2 jajka
  • żółtko
  • sezam/kminek/mak

Mleko wlać do rondelka i powoli rozpuścić w nim masło. Kiedy lekko ostygnie wbić jajka i całość rozbełtać.

W dużej misce mąkę wymieszać z drożdżami, cukrem, solą i gałką. Powoli wlewać masę maślaną. Może nie być konieczne wlanie całej masy - mąki różnie chłoną płyny. Wymieszać drewnianą łyżką.

Wyrobić miękkie i elastyczne ciasto. Miskę przykryc ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 1,5 godz.

Wyrośnięte ciasto podzielić na 4 części. Każdą rozwałkować na placek wielkości ok. 40 x 15 cm. Na ciasto wyłożyć 1/4 farszu, z jednej strony zostawiając więcej wolnego.

Placek ciasno zwijać od strony z farszem. Powstanie rulon, który nożem pokroić na 4 cm kawałki.

Czynność powtórzyć z pozostałymi częściami ciasta.

Paszteciki ulożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Pędzelkiem posmarować je żółtkiem
lekko rozmąconym z odrobiną wody. Posypać według gustu - kminkiem, sezamem lub makiem.

Tak przygotowane paszteciki pozostawić jeszcze na 30 minut do wyrośnięcia.

Piec w temp. 180 st. aż się ładnie zarumienią - czyli ok. 25-35 minut.

Farsz:
  • 40 dag mielonej wieprzowiny
  • 15 dag pieczarek, posiekanych i lekko posolonych (żeby puścily wodę)
  • 1 średnia cebula, posiekana
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżki masła
  • curry, sól, pieprz

Na 1 łyżce masła przesmażyć posiekane pieczarki, tak by zmiękły i się zezłociły. Przełozyć na talerz.

Na drugiej łyżce masła zeszklić cebulkę. Pod koniec dodać przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku. Następnie dodać mięso mielone i smażyć aż się zetnie. Dodać wczesniej podduszone pieczarki i smazyć jeszcze kilka minut. Przyprawić. Ja bardzo lubię smak curry, więc to właśnie ten aromat dominuje w moich farszach mięsnych.

Farsz poszatkować/przemielić ;) odpowiednią końcówką miksera lub w blenderze.


W Wigilijnej i wegetariańskiej wersji paszteciki nadziewamy kapustą z grzybami. Wtedy najlepiej posypać je kminkiem.






3 comments:

  1. swietny przepis! zrobiłam dzis i jestem zachwycona!

    ReplyDelete
  2. Bardzo się cieszę! Ja mam jeszcze zamrożoną porcyjkę wigilijną :)

    ReplyDelete
  3. Rewelacyjne ciasto. Ja swoje zrobilem z kapusta i grzybami. Polecam wszystkim!

    ReplyDelete